onsdag 5 september 2012

Lasse funderar på att ta bort barren just nu. Vi sitter på Mallorca, ankomst klockan 18.00 senare efter 200nm från Narbonne (slutet av kanal du midi). Sista biten med Uffe i kanalen har varit ett hellvete, han  sover som en ost, dricker som ett svin med mera. Skämt åt sido han är onykter.
Fast på riktigt så har det varit skit trevligt, tills vi körde på ett okänt föremål 2 minuter ifrån hamn och sabbade våran propeller. Vi tvingade våran nya medlem, och då menar jag tvingade honom till ett dyk för en propeller-analys, det såg bra ut just då. Jätte roligt att reta Uffe för att han var extremt smutsig och full av bajs, och med en lättnad fortsatte kvällen som vanligt. Dagen efter hann vi igenom en 4 slussars sluss och insåg att vi inte kom framåt längre. Så vi fick vända, anordna ett nödrep.
Jag och Uffe tog tåget till Toulouse medans Lars och Rasmus styrde upp ett tillfälligt motorstativ.
Återvände analyserade fixade, till slut så hade vi en billig 2,5 hästare i aktern.
Givetvis så hade slussarna stängt när vi blev färdiga så vi fick spendera ännu en kväll i kanalen.
Vägen ned till havet var smäppet snyggare än vägen upp, med vinslott berg och lite sånt att luta ögonen mot under puttrandet. 189 meters höjd har vi bestigit med Vegan nu, och ned igen.
Visst kanaler är jätte fina inga vågor man sover gott och det är vackra vyer man kan jogga brevid båten men man blir ganska leds efter ett tag, havet är finare. Sista biten ur kanalen fick vi gunga oss ur det var så jäkla odjupt.
Så klockan 19.14 kanske kom vi fram till kanalens mynning. En snabb arbetsberedning och ett gäng analyser, djupa diskussioner över en pizza + öl senare slängde vi upp masten helt problemfritt mot kanalens sista bro. Vid 02.00 blev vi färdiga för avgång. Hissade segel och sedan MEDELHAVET.

Överseglingen har varit mycket harmonisk med härliga halvvindar som har tryck oss fram i snitt 6 knop hela vägen över. Vi har vågat oss på fiske igen, men inget annat än ett reält napp på kroken dock.
Vattnet är numera blått till och med för mej som är färgblind, så blått så att man kan stirra på det utan att ens tänka på att bli leds. Indigoblått är ju allas favoritfärg.
Att komma fram till Mallorca känns lite som att semestern börjar nu trots att resan är målet. Men det blir nog att slappna av här tills resan är slut, besöka lite öar, dyka fiska och sånt trevligt.
Tack för idag och nu ska vi börja skriva varje dag Pekka.

Lasse blinkar med piratögat.
Hälsar till polarna.
Så kunde det se ut om man tog en cykelrunda brevid kanalen.
Det fanns bland mycket annat äpplen, majs, kiwi och sånt som man kunde palla
om man bara var nog galen.

Nya stativet och motorn.
Här träffade vi faktiskt ett härligt gäng med Norska gubbar som bildade en
liten fanclub kring vårat projekt.
 Rasmus och en klase illegala vindruvor. (oskattat)

Vinslottet.

Klassiska fot´bliden. Uffe tog min plats i fören så jag fotade bara hanns istället.