lördag 7 juli 2012

Borgholm

Överseglingen från Gotland till Bornholm Danmark blev skadefri med riktigt kassa vindar, så vi har fått gå för motor en stor del av tiden. Vi kom fram till den nordligaste hamnen på Bornholm i Söndags, övernattade där stack tidigt plankade hamnavgiften full fart mot Ronne. Väl framme lade vi oss på stranden och solade. 
Bornholm är en riktigt fin ö skulle verkligen rekommendera stället, fina stränder lite tropiskt klimat ja allt var frid och fröjd tills i förrgår alltså första dagen här då jag som vanligt med min otur bröt benet.
Så numera har vi en vanskapt i besättningen. En omfattande spricka i det bakre smalbenet som tränger sig igenom hela alltihop. Det känns som att jag redan brutit det mesta, men det var dags att bryta benet en gång till också självklart mitt i semestern. Givetvis var det i en räddningsaktion, ett litet sälbarn hade blivit uppspolat på stranden och där var jag, det enda som kunde frigöra den stackars varelsen var mitt smalben. Ingenting jag ångrar sähär efteråt. 
Så 4 veckor med gips, den enda förödande konsekvensen jag kan tänka mej är en ojämn bränna.
Lasse tycker att jag ser ut som surgubben med gips i Sunes sommar...




Rasmus i väntan på att få komma iland efter tre dagars seglats.


Jag och Lars var och handlade matvaror på köpcentret här i Bornholm.




Och såhär har vi börjat se ut nu några veckor senare ute till havs.
Tyvärr har vi inga naturbilder men vi får styre de seh!


Gammalt inlägg som aldrig kom ut.

Vart inte så mycket vilande för oss, några timmar utanför Gotland satte det igång att åska. Jag vaknade av att hela båten lyste upp som att någon drog på en strålkastare i båten, sen kom panget. Hårda vindbyar, kolsvart vart det förutom alla blixtar. Ingen av oss var jätte kaxig just då, själv ute i ingenting med den absolut högsta åskledaren på ganska många mil åt alla håll. Vi var inne i ovädret i några timmar sen lugnade det ned sig, jag och rasmus vaknade nyss. Just nu har vi Öland i sikte vi tänkte stanna i första bästa hamn och vänta in vädret, de har lovat mer skit så det blir att ta det lungt där ett tag. Vi hade inte planerat så men då får vi ju se Öland å.



Turistens klagan 

1 kommentar: