torsdag 9 augusti 2012


Frankrike tar pirater på allvar.

Hej, dagarna har grötat ihop sig lite sista tiden men nu är det Måndag iallfall och det betyder att jag får ta bort gipset. Inte för att det har varit på sin plats allt för mycket men det verkar ha läkt rätt bra nu. 
Skit samma om det nu är vi på väg mot England i full rulle och stora killerwaves, Lördag och Söndag spenderade vi i Frankrike Calais. Älskar francee kände direkt att jag var som hemma igen. Mysig liten stad.
Ja, vi missade ett helt land i tor,fre? Belgien, fast har hört att det inte är så bra drag i det landet iallafall. Igår klockan 2.00 nån gång stack vi från hamn, Ut i engelska kanalen, helt kolsvart och våra lanternor har utav någon anledning lagt av, så kustbevakningen kom och lade sig bredvid oss och skrek massa franska fraser. Eftersom att lanternor är ett måste om man ska vara ute nattetid på havet, speciellt när man befinner sig runt engelska kanalen där det är fartyg överallt. Efter ett tag förstod vi vad han sade, så det vart full produktivitet i båten, fram med alla jäkla gamla kablar som man aldrig mer ville se, osv. Dom låg ändå bredvid oss över en halvtimma, och en grej man jobbar rätt bra när man är bevakad.
Hur som helst tog det för lång tid så vi fick tvångstankra, och stanna tills det vart fixat. En stund senare stack vi vidare, Rasmus gick och lade sig så det blev rätt långtråkigt och jag var svintrött. 
Kring 09.00 tiden tänkte jag att det var dags att hissa några segel så att Lasse skulle flyga ur sängen och komma och vara med mej. Förseglet gick inte riktigt lika bra som storseglet och det var inte lite blött, var och badade längst ner i vågorna varannan sekund. Iallafall det blev kaos eftersom att ett av repen hade fastnat i våran jolle om ligger på däck. Mitt i allt från ingenstans så har jag den största kustbevakningsbåten hittills någon meter ifrån mej igen! Jag slogs med seglet längst fram på båten så jag kunde inte gör något, total mejhem, svårt att förklara. En kvart senare dök Lasse upp efter att jag försökt väcka ett tag. Dom skrek ju på VHF:en men vi har ju inget körkort för den så egentligen får vi inte svara. Haha så vi satt och försökte köra lite teckenspråk och sånt, men det funkade inte så vi svarade och som tur var så stannade dom oss inte. 
Det händer en del grejor hela tiden. Jag slängde kläderna och hoppade i sängen, en timma tog det innan jag somnade och när jag väl gjorde det så slog Lasse eller Siguhurt (aoutopiloten) ofrivilligt, så jag och allt annat for över på andra sidan, hårt. Och på det viset så är vi på väg mot England nu, det vart för mycket jobb att styra tillbaka.
Skit bra segling just nu, vi har strömmarna med oss så det går undan, inatt någon gång är vi väl framme, nu ska jag klä på mej igen. 
Tror vi borde ta ned piratflaggan snart, verkar som att vi blir misstänkta av kustbevakningen.





hamnen i frankrike

fösta gången med gummijollen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar